Med mindre ros og mere anderkendelse kan vi styrke vores børns selvværd ⁠

Tilbage

I episode 16 af min podcast Konflikter & Kærlighed taler @camille_namaste og jeg om, hvordan vi kan støtte ekstra op om børns selvværd. ⁠Find podcasten på Spotify eller hvor du normalt hører podcasts – og send os gerne feedback, spørgsmål og idéer til nye emner på info@katrinebirk.dk.

Vi vil så gerne rose vores børn til skyerne, for vi elsker alt, hvad de gør, og hvad de skaber af tegninger og perleplader. Men vi skal huske at rose dem for det, de er – ikke kun det, de gør.

’Neeej, hvor er det bare en flot tegning. Hvor er du bare dygtig.’
Siger sådan cirka alle forældre til deres børn, når de kommer med en tegning. Selvfølgelig, det er helt naturligt. Der er de bedste intentioner bag, for vi vil bare så gerne vise vores børn, at vi elsker dem, så vi roser alle deres tegninger, lerfigurer og snittede pinde til skyerne. Men er det egentlig så vigtigt, om det de laver er flot? Er det så vigtigt at fortælle vores børn, at det de har lavet er flot? Er det ikke vigtigere, at vi interesserer os for, hvordan de lavede det, hvordan de havde det, mens de lavede det, og hvilken historie der ligger bag deres kreation?
Det synes jeg.

Selvtillid versus selvværd
Vi kan nemlig komme til at fokusere så meget på deres resultater og ”yderside”, at de kommer til at mangle noget på ”indersiden”. Når vi fokuserer så meget på at rose deres yderside, er det deres selvtillid, vi styrker. Men hvad med deres selvværd? Det skal vi jo omvendt styrke ved at rose deres inderside – altså dem, de er, ikke det, de kan. Vi kan nemt komme til at insinuere, at de skal præstere noget for at være gode. I stedet skal vi vise dem, at de er gode nok, som de er. Flotte tegninger eller ej.

⁠ Hey, jeg kommer også til at rose mine børns flotte tegninger.. Men jeg tænker meget over, om det mon kan efterlade mine piger med en følelse af at skulle præstere eller udføre noget for at være gode? Og hvad nu, hvis det faktisk er nogle grimme tegninger, vil de så ikke føle sig gode nok?⁠ Jeg synes, det er super dejligt at støtte børn i deres selvtillid – men selvtilliden er som de smukke blade på træet, mens selvværdet er de dybe rødder og den stærke stamme. Selvværd er altså en forudsætning for at kunne have selvtillid, så den skal vi huske at vande først.

Selvtillid er som de smukke blade på træet, mens selvværd er de dybe rødder og den stærke stamme. Selvværd er altså en forudsætning for at kunne have selvtillid.

Find historien bag
Når vores unger kommer med en tegning til os, vil de ikke vurderes på deres resultater. Det er i virkeligheden fordi, der er en form for historie i tegningerne, som kan være interessant at gå på opdagelse i. Den fortæller noget om, hvor dit barn er lige nu. I stedet for at sige ’aj, hvor er du dygtig’, kan du prøve at gå på opdagelse i tegningen: ’Aj tak, hvad har du lavet her? Jeg kan se, du har tegnet et hus, det er lilla, jeg kan så godt lide den farve. Så har du tegnet en sol, hvor ser det dejligt ud, at solen skinner’. Snak sammen om tegningen og vis interessere for, hvem det har lavet tegningen med, og hvordan barnet havde det, da det lavede tegningen.

Tegningen fortæller noget om, hvor dit barn er lige nu, og hvis du går på opdagelse i den, er det som en dør ind til dit barns inderside. Her kan du blive klogere på, hvordan dit barn egentlig har det.

Kig på historien bag tegningen. Så får du kigget på indersiden af dit barn i stedet for ydersiden – resultatet – og dit barn vil ikke føle, at det skal præstere noget for at få opmærksomhed eller kærlighed.

Hør mere i min podcast ⁠Kærlighed og Konflikter i episode 16. Find den på Spotify eller hvor du normalt hører podcasts, og send os gerne feedback, spørgsmål og idéer til nye emner på info@katrinebirk.dk.

share this article