Hvad er “det nye børnesyn”?

Tilbage

Jeg bruger ofte begrebet “det nye børnesyn” og “det gamle børnesyn” men hvad betyder det egentlig? I en ny podcast episode (Konflikter og kærlighed episode 4), giver jeg mit bud på, hvad det nye og gamle børnesyn indebærer.

Grunden til vi kalder det for “det nye børnesyn” og “det gamle børnesyn”, er fordi vi sammenligner en mere gammeldags tilgang til børn, med hvad vi ved om børn i dag. Sammenligningen er nødvendig, fordi det gamle børnesyn stadig fylder rigtig meget i mange hjem og institutioner.

For mit eget vedkommende, har jeg fået så sindsygt mange aha-oplevelser i mit studie omkring børnesyn og relationer – især mit studie hos Black Bird Institute. Det er af kæmpe værdi at skille mig af med nogle af de syn på børn, jeg har med fra min egen barndom, sådan så jeg kan bygge et nærende, sundt og kærligt forhold mellem mig og mine børn. Jeg mærker tydeligt hvordan det gamle børnesyn fjerner os fra hinanden, og hvordan det nye børnesyn styrker vores tilknytning.

I podcasten giver jeg min vinkel på hvad “det nye og det gamle børnesyn” er. Men der ligger selvfølgelig meget mere i det, end hvad jeg når at snakke om på den time episoden varer. Hele min podcast er bygget på det nye børnesyn.

Herunder er også en lille (og karikeret) forklaring på det nye vs det gamle børnesyn:

Det gamle børnesyn: Det gamle børnesyn er bygget på magt, autoiritet og mistillid til børn. Hvis børn opfører sig “dårligt”, så er det barnet den er gal med. Barnet har sansynligvis brug for mere skæld ud, grænser, straf osv, for at rette ind og tage ved lære. Børn er manipulerende, og hvis man ikke passer på, så tager de magten. Voksne er være autoitære over for børn, og forholdet er ofte bygget på magt, kontrol, mistillid og skeptis. Der er fokus på resultater og ydre omstændigheder.

Det nye børnesyn: Det nye børnesyn er bygget på lederskab, ligeværdighed og tillid til børn, derudover har det fokus på en tryg og sund tilknytning. Hvis børn opfører sig “dårligt”, så er det de voksnes ansvar at forsøge at finde ud af, hvad barnet forsøger at kommunikere. Børn er kompentente, og gør det allerbedste de kan, med de forudsætninger de har. Børn ønsker at samarbejde, og hvis barnet opfører sig dårligt, er det fordi det HAR det dårligt. Mere skæld ud, regeler, straf osv. løser ikke problemerne, men opfordrer barnet at undertrykke sine problemer. De voksne har et tydeligt lederskab, de voksne bestemmer, men relationen er ligeværdig. Det er okay at være uening. Grænser bliver sat personligt, så barnet ikke føler sig forkert eller hånet, når det har overtrådt en grænse – men så barnet i stedet bliver klogere. Forholdet mellem de voksne og børnene er bygget på gensidig respekt, autentictet, nysgerrighed og tillid. Der er fokus på barnets inderside og væsen, frem for resultater og ydre omstændigheder.

share this article

Følg mig på Instagram og
få tips og tricks til hjemmebehandling.